Issue 6
Sounds of the Future: Musical and Sonic Anticipation in American Culture
Dezember 2015
ISSN 2191-253X
Editorial 2015/6: (En)Sounding the Future
by Jeanne Cortiel und Christian Schmidt
As we started planning this issue, our initial idea and working title was the untranslatable German term "Zukunftsmusik." Quite literally, this means "music of the future" and little did we know that this term not only existed in colloquial German (in the sense of a utopian vision of something
[...]Whitman's Compost: The Romantic Posthuman Futures of Cascadian Black Metal
by Sascha Pöhlmann
Conceptions and considerations of the future have virtually always been integral to the field of American Studies, given that the discourse of America is so heavily invested with
[...]Klanglandschaften der new frontier. Auditive Zukunftsvisionen und das Verhältnis zwischen Avantgarde und Kulturindustrie im US-amerikanischen Science-Fiction-Film
by Axel Volmar
Im öffentlichen Diskurs der USA bildet der Topos der frontier bis heute das maßgebliche Szenario, in dem wissenschaftlich-technischer Fortschritt verhandelt wird. US-amerikanische Science-Fiction-Filme haben den
[...]Uncertain Revelation: Noise from the Old Regular Baptists to Susan Howe, Clark Coolidge and Morton Feldman
by John Melillo
In 1720, the Puritan luminary Cotton Mather, along with a variety of other ministers, inaugurated a period of intense reform in the singing
[...]Arne Stollberg, Tönend bewegte Dramen. Die Idee des Tragischen in der Orchestermusik vom späten 18. bis zum frühen 20. Jahrhundert, München: text + kritik 2014
by Dimitra Will
Im Zentrum der Habilitationsschrift Arne Stollbergs Tönend bewegte Dramen steht – wie es dem präzisen Untertitel zu entnehmen ist – die ideengeschichtliche
[...]