Musical narration, performance and excess: the creation of horror in the Swedish opera Tintomara by Lars Johan Werle
von Johanna Ethnersson Pontara
Zusammenfassung.
Johanna Ethnersson Pontara untersucht die verschiedenen Schichten in der Oper Tintomara von Lars Johan Werle und Leif Söderström (Stockholm 1973), die auf der Novelle The Queen’s Jewel von Carl Johan Love Almqvist basiert und deren Aussage durch die Kompositionstechnik erweitert wird, so Pontaras These. Durch die Montage der verschiedenen Stile bringt Werle das Verhältnis von Narration und Performance ins Oszillieren. Vor allem aber nutzt er seine Erfahrung als Filmmusikkomponist um Schockeffekte, wie man sie von der Musik in Horrorfilmen kennt, herzustellen und auf die Körper der Zuhörenden Macht auszuüben. Ethnersson Pontara wendet Theorien des Films an und kann so zeigen, dass die Orientierung und Veranlagung Tintomaras, einem Hermaphroditen, durch das in Romanzen, Porno- und Horrorfilmen traditionelle Machtgefälle zwischen männlichen Subjekten und weiblichen Objekten unterwandert wird.
Abstract.
Johanna Ethnersson Pontara examines the different layers in the opera
Tintomara by Lars Johan Werle and Leif Söderström (Stockholm 1973),
based on the short story The Queen's Jewel by Carl Johan Love Almqvist.
Pontara’s thesis claims that the opera's message is expanded by the
composition technique. By assembling the different styles Werle brings the
relationship between narration and performance to oscillation. He uses his
experience as a film music composer to create shock effects, such as those
caused by the music in horror films, in order to perform them on the
listeners' bodies. Ethnersson Pontara applies film theories to reveal how
the orientation and disposition of the hermaphrodite
Tintomaras is undermined by the power disparities between male subjects and
female objects as they are traditionally represented in romances, porn and
horror films.