Act – Musik & Performance is an international and interdisciplinary publication intended to provide a platform for essays, reviews and columns at the intersection of the disciplines of musicology, theatre studies, dance studies and media studies. Act places particular value on methodological plurality and on supporting young academics.

Issue 5

Analysing and Interpreting Improvised Music

August 2014

ISSN 2191-253X

Editorial 2014/5: Analysing and Interpreting Improvised Music

by Knut Holtsträter

In dealing with improvised music, conventional musical analysis and interpretation come up

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Free Improvisation and Nothing: From the Tactics of Escape to a Bastard Science

by Richard Scott

I once had a meeting with a shakuhachi master to discuss how I might go about transferring shakuhachi technique

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Compositions in Improvisation: The Instant Composers Pool Orchestra

by Floris Schuiling

"The reason [that I stopped composing] was that I was curious to know if we could finally do what we wanted to do in the seventies, that is, to improvise." These are the words of Misha

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Das Free Jazz-Schlagzeug als Dreh- und Hüpf-Zeug. Zum Symbol-, Instrumental- und handlungs-Raum im Spiel Roger Turners, mit einem Rekurs auf Günter Sommer

by Oliver Schwerdt

Wenn ich sagen kann, mein Beitrag zum Heftthema sei raumtheoretisch inspiriert, dann heißt das

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Bernd Oberhoff, Richard Wagner. Der Ring des Nibelungen. Eine musikpsychoanalytische Studie, Gießen: Psychosozial-Verlag 2012

by Bernd Hobe

Es gibt viele Interpretationen von Wagners opus magnum. Sowohl schreibende Exegeten als auch

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Szenische Forschung und ästhetische Bildung. Ein Blick auf aktuelle theaterpädagogische Publikationen von Julia Weitzel und Mira Sack

by Céline Kaiser

Grabenkämpfe zwischen Pädagogik und Theater waren gestern – heute versammeln zwei Leitbegriffe

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